Läpinäkyvää ja asiakaskeskeistä myymälämarkkinointia

08.09.2016


Pitkäkestoiset asiakassuhteet uskollisten kanta-asiakkaiden kanssa ovat vähittäiskauppiaille kultaakin kalliimpia. Vahvojen asiakassuhteiden rakentaminen vaatii kuitenkin keskinäistä luottamusta sekä vähittäiskaupan toiminnan läpinäkyvyyttä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi selkeää ja totuudenmukaista mainontaa, jotta kuluttajat eivät tunne, että heitä johdetaan harhaan. 

Kuten tässä artikkelissa hyvin tuodaan esiin, vähittäiskauppojen täytyy pitää asiakkaansa jatkuvasti markkinoinnin ja mainonnan suunnittelun keskiössä tai muuten riskinä voi olla uskollisuuden menetys.

Kuluttajat kaipaavat rehellisyyttä sekä vastinetta rahoilleen

Erityisesti vähittäiskauppojen kohdalla hinta todella ratkaisee ja suuri osa tuotteista myydäänkin jonkin alennuskampanjan turvin. Tästä syystä vähittäiskaupat vilisevät erilaisia hinta- ja tuotemainoksia houkuttelemassa meitä ostamaan.  Vähittäiskaupan mainonta onkin itse asiassa luonut meille tarpeen liikkua halvimman hinnan perässä, hankaloittaen vähittäiskaupan ja asiakkaan välisen luottamussuhteen muodostumista.

Kuluttajat etsivät aina vastinetta rahoilleen, mutta  haluavat  yhtä lailla selkeyttä ja rehellisyyttä vähittäiskaupoilta. Harhaanjohtavat tai sekavat alennuskampanjat, kuten paljousalennukset, jotka pakottavat ostamaan enemmän kuin oikeasti tarvitsemme vain pienellä rahallisella hyödyllä, ovat yleisiä esimerkkejä vastuuttomasta mainonnasta. Tämän tyyppiset alennuskampanjat voivat tuoda tuottoa lyhyellä aikavälillä, mutta niillä voi myös olla negatiivinen vaikutus asiakasuskollisuuteen pitkällä aikavälillä.

Vastuuton vähittäiskaupan mainonta on tullut tiensä päähän

Monet asiat voivat johtaa vähittäiskaupoissa asioivan kuluttajan harhaan – tahallisesti tai tahattomasti. Tuotemainosten hintatiedot voivat olla vanhentuneita tai paljousalennuksessa oleva tuote ei olekaan oleellisesti halvempi kuin yksittäinen tuote ennen tarjousta.

Koska sekä tiedon etsintä, että jakaminen on nykypäivänä varsin helppoa, harhaanjohtavat mainoskampanjat tai muuten vastuuton markkinointi huomataan saman tien. Seuraus: asiakkaat kääntävät selkänsä, eivätkä enää palaa.

Iso-Britannian kilpailu- ja kuluttajavirasto (Competition and Markets Authority, CMA) on vaatinut muutosta vähittäiskaupan vastuuttoman mainonnan lopettamiseksi ja esimerkiksi paikallinen vähittäiskauppaketju ASDA on jo ottanut askeleen kohti selkeämpiä hintatarjouksia.

Miten luoda vastuullisempia ja läpinäkyvämpiä myymäläkampanjoita?

Läpinäkyvä ja vastuullinen myymälämainonta vaatii monipuolisen mainosmateriaalin, jota on helppo käyttää ja on nopeasti päivitettävissä myymälähenkilökunnan puolesta.

Liimattomat tarrat sopivat ihanteellisesti lyhytkestoiseen myymälämainontaan, sillä ne ovat helposti asennettavissa, poistettavissa sekä uudelleen käytettävissä. Ne sopivat myös useille eri pinnoille vahingoittamatta niitä. Liimattomat tarrat mahdollistavat uusia ideoita sekä tuovat tehokkuutta myymälämainonnan suunnittelijoille sekä kauppiaille. Uudet kampanjat on nopeasti käynnistettävissä ja tuote- ja hintatiedot helposti päivitettävissä. Tämän ansiosta myymälässä oleva mainosmateriaali on aina ajan tasalla.

Haluatko lisätietoja?

Lataa maksuton oppaamme Myymälämainonnan suunnittelu – sopivien kampanjamateriaalien valintaOppaassa kerromme, kuinka kampanjansuunnittelu ja materiaalin valinta kannattaa toteuttaa menestyksekkään myymäläkampanjan luomiseksi. 

Myymälämainonnan suunnittelu

"