Miten mitata myymälämainonnan tehokkuutta?

12.02.2016


Myymälämainonta

Verkkomainonnan ja – myynnin mittaaminen ja kehittäminen saatavilla olevan datan avulla on tänä päivänä helppoa. Vaikka verkko-ostaminen kasvaa tasaisesti, suurin osa vähittäiskaupasta käydään edelleen fyysisissä myymälöissä. Perinteisen myymälämainonnan mittaaminen on kuitenkin monissa tapauksissa haasteellista.

Kysyimme retail-analytiikkaan ja sisätilojen paikannukseen erikoistuneelta Walkbasen markkinointijohtaja Juha Mattssonilta, miten mainonnan tehokkuutta voidaan parantaa digitaalisen seurannan ja analytiikan avulla.

MYYMÄLÄ- JA VERKKOMAINONNAN EDUT

Verkon etu on jo pitkään ollut mahdollisuus mitata tarkasti kuluttajien käyttäytymistä ja kehittää esimerkiksi mainontaa saatujen tulosten perusteella. Verkkokaupoissa kaikki voidaankin käytännössä optimoida reaaliaikaisesti parhaan mahdollisen ostoskokemuksen tuottamiseksi. Walkbasen ohjelmiston avulla tämä sama tieto on mahdollista saada myös fyysisestä kaupasta. Walkbase kutsuukin tuotettaan markkinoinnin optimointityökaluksi kivijalkamyymälöille ja kauppakeskuksille.

MITEN SEURANTA KÄYTÄNNÖSSÄ TAPAHTUU?

Walkbasen tekniikka perustuu älypyhelinten WiFi-yhteyksiin, joka mahdollistaa anonyymien ihmisvirtojen analysoinnin. Käytännössä siis kaikki, jotka kävelevät kauppaan puhelimensa WiFi-yhteys auki, ovat tarkkailun kohteena – mutta anonyymisti.

Mattssonin mukaan anonyymi seuranta on kaikista yksinkertaisinta toteuttaa, eikä se vaadi mitään toimenpiteitä tai muutosta asiakkaalta. Seurantaan ei myöskään sisälly minkäänlaista tietosuojariskiä – jopa liikkeiden turvakameroiden kautta välittyy paljon yksityiskohtaisempaa tietoa asiakkaista.

Walkbasen tekniikan avulla pystytään paitsi mittaamaan erilaisten markkinointikampanjoiden tehokkuutta myymälässä, käytetään sitä yhä enenevissä määrin myös markkinoinnin kohdentamiseen ja personointiin esimerkiksi digitaalisten näyttöjen avulla.  Ohjelmisto mahdollistaa myös asiakkaan sijaintitietoon perustuvan mainonnan, joka vaatii kuitenkin luvan asiakkaalta.

MYYMÄLÄMAINONNAN KEHITTÄMINEN DATAN AVULLA

Miten myymälämainontaa voidaan sitten digitaalisen analytiikan avulla parantaa ja kehittää? Juha Mattssonin mukaan tähän on kolme tapaa:

  1. Jatkuva optimointi

Myymälämainonnan reaaliaikainen mittaus mahdollistaa erilaisten kampanjoiden pilotoinnin ja optimoinnin pienillekin kohderyhmille ennen lanseerausta esimerkiksi jokaiseen ketjun liikkeeseen. Käytännössä samaa tekniikkaa on hyödynnetty jo pitkään verkon puolella esimerkiksi eniten klikkauksia keräävien mainoksien ja otsikoiden käytössä.

Kampanjoiden pilotointi ja testaus asettaa vaatimuksia myös markkinointimateriaaleille, joiden tulisikin olla yhtä ketterästi asennettavissa ja muokattavissa mittaustulosten perusteella.

  1. Henkilökohtainen tavoittaminen

Kun myymälämainonta tapahtuu oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa, on se tutkitusti tehokkaampaa. Sama logiikka pätee myös mainoksen sijaintiin – mitä lähempänä viesti on mainostettavaa tuotetta, sitä tehokkaampi kampanja on.

Useille eri kiinnityspinnoille soveltuvan monipuolisen myymälämainonnan materiaalin avulla mainos saadaan mahdollisimman lähelle tuotetta.

  1. Koko palvelun optimointi

Digitaalinen seuranta mahdollistaa myös koko liikkeen palvelun optimoinnin alkaen aina aukioloajoista ja tuotteiden esillepanosta henkilökunnan määrään ja osastojen suunnitteluun. Kun myymälän palvelukonsepti on suunniteltu perustuen kuluttajien käyttäytymiseen, on sillä vaikutusta paitsi liikkeen myyntiin, myös asiakaskokemukseen.

Myös optimoitu, kohdennettu myymälämainonta on osa asiakaskokemusta.

HALUATKO LISÄTIETOJA?

Lataa maksuton oppaamme ”6 vinkkiä onnistuneeseen myymälämainontaan” saadaksesi lisätietoja ja vinkkejä tehokkaaseen myymälämainontaan.

"